Načítavam
SEO blog - kategória SEO

UTM parametre a duplicitný obsah

ANALYTICS.sk   |  9.8.2011

Možno ste si už po prekliku cez reklamný banner alebo odkaz zdieľaný na sociálnych sieťach všimli, že URL stránky obsahuje podivné parametre utm_source, utm_medium a utm_campaign (a poprípade ďalšie). Ide o tagovanie odkazov, ktoré používajú marketéri a weboví analytici na vyhodnocovanie online kampaní v Google Analytics. Nedávno som pri rozhovore s klientom dostal otázku, či používanie UTM parametrov nespôsobuje vznik duplicitného obsahu. Odpoveď znie áno, ale iba pokiaľ nespravíte niekoľko jednoduchých krokov, ktoré tomu zabránia.

Prečo vzniká pri používaní UTM parametrov duplicitný obsah?

UTM parametre

Počas indexovania webu sa Google orientuje podľa URL. Platí teda, že unikátna URL = unikátna stránka, ktorú treba zaindexovať. Pokiaľ sa na sídle nachádza ten istý obsah pod viacerými rôznymi URL, Google ho zaindexuje duplicitne pre každú URL. Vysoký výskyt duplicít pritom zo SEO hľadiska nie je dobrý.

Pridaním UTM parametrov do odkazu sa stane to, že stránka, na ktorú odkaz smeruje, bude mať po prekliku vo svojej URL aj tieto parametre. A platí, že rovnako ako užívateľ, aj Google sa cez otagované spätné odkazy vie dostať na sídlo a následne stránky, na ktoré odkazy vedú, duplicitne zaindexovať - pretože URL s UTM parametrami a URL bez nich sú rôzne (a rozdiel je nečakane práve v oných parametroch).

Rovnako to platí v prípade, že tagujete odkazy umiestňované na sociálnych médiách. Mnoho fanúšikov vám otagované odkazy zozdieľa či retweetne a vznikne tak ešte viac príležitostí, aby si Google našiel a duplicitne indexoval všetky stránky, na ktoré tieto odkazy vedú (aktuálne Google indexuje okolo 214 000 slovenských stránok majúcich v URL UTM parameter utm_campaign).

Ale netreba panikáriť! Napriek tomu, že veľa duplicitného obsahu škodí, neverím, že UTM parametre by mohli spôsobiť výraznejšie problémy. Vychádzam z presvedčenia, že team zodpovedný za Google search a Google Analytics team zodpovedný okrem iného aj za UTM parametre medzi sebou aspoň sem-tam komunikujú (Google má pre bežných užívateľov dokonca nástroj URL builder, ktorý pomáha pri vytváraní UTM parametrov). Pokiaľ ale chcete mať všetko kóšer, zabrániť duplicitnej indexácii je v tomto prípade celkom jednoduché.

Ako zabrániť duplicitnej indexácii URL adries s UTM parametrami?

Máme hneď niekoľko možností, ktoré môžeme aplikovať:

  1. Prestať používať UTM parametre
  2. Zakázať indexovanie stránok majúcich v URL UTM parametre pomocou robots.txt
  3. Nastaviť 301 redirecty z URL s parametrami na URL bez parametrov
  4. Použiť kanonické parametre

Možnosť číslo 1 uvádzam preto, aby som mohol dôrazne napísať, že toto nech vám ani na um nepríde! Tagujte všetky spätné odkazy, ktoré otagovať môžete. Získate tým množstvo cenných informácií o tom odkiaľ vám chodí návštevnosť, nakoľko je cielená a ktoré konkrétne odkazy či bannery si vedú lepšie a ktoré horšie. Pamätajte, že čo nemeriate, to nemôžete ani optimalizovať.

Zakázať indexovanie stránok cez súbor robots.txt je účinné, ale nesmierne pracné a nešikovné riešenie. Vždy keď si pripravíte novú sadu UTM parametrov budete musieť robots.txt zeditovať a popridávať doň ďalšie URL, ktoré nemajú byť indexované.

Nastaviť 301 presmerovania je z pohľadu zamedzenia duplicít taktiež 100% funkčné riešenie, až na detail, že UTM parametre prestanú fungovať. Výsledok by bol teda rovnaký, ako keby ste ich ani nepoužívali.

Zostáva nám použitie kanonických parametrov. Vďaka ich použitiu sa zamedzí tvorbe duplicitného obsahu a UTM parametre budú aj naďalej fungovať. Ide teda o to správne riešenie, kedy bude vlk sýty a aj koza zostane celá. Ak netušíte, čo to kanonické parametre sú, prečítajte si článok Presmerovania web stránky: 301 vs Canonical, v ktorom sa im podrobnejšie venujeme.

Dve pripomienky na záver

Mohli by ste uvažovať aj nad inými spôsobmi ako zabrániť tvorbe duplicitného obsahu zapríčineného používaním UTM parametrov. Napríklad prípravou JavaScriptu, ktorý by všetky parametre jednoducho urezával. Neodporúčame to. Napríklad „urezávajúce“ skripty by taktiež zapríčinili, že UTM parametre prestanú fungovať. Pokiaľ ale máte iné funkčné riešenie, neváhajte a napíšte ho do diskusie. Potešíme sa!

Používať kanonické parametre je dobrá vec aj na to, aby ste zamedzili rôznym humoristom, ktorí zo svojho blogu alebo nejakého fóra budú viesť na vaše sídlo spätné odkazy na URL adresy typu:

www.vasesidlo.sk?moj-idol=krokodil-dundee alebo
www.vasesidlo.sk?babkine-palacinky=velka-pochutka

(naschvál si skúste za www.vasesidlo.sk doplniť ľubovoľnú adresu. Je pomerne veľká pravdepodobnosť, že to bude fungovať. A ak nie, skúste iné sídlo ;). Šanca, že by Google zaindexoval a vo výsledkoch vyhľadávania zobrazoval stránku s takto upravenou URL namiesto pôvodnej URL je síce minimálna, ale niektorým jednotlivcom sa podarili už aj väčšie koniny.


Zaregistrujte sa a získajte ešte viac!

Bezplatnou registráciou získate možnosť kedykoľvek sa vrátiť k predchádzajúcim analýzam a porovnať ich s novými výsledkami.

Naviac získate možnosť porovnávať kvalitu SEO optimalizácie vášho sídla s ktorýmkoľvek z vašich konkurentov.

Registrovať sa