Načítavam
SEO blog - kategória SEO

Tipy ako navrhnúť SEO friendly štruktúru sídla

ANALYTICS.sk   |  3.6.2012

Navrhnúť štruktúru sídla, tak aby vyhovovala UX (User Experience) štandardom a súčasne podporovala SEO, je jedna z náročnejších úloh, pred ktorými môžete stáť. Dobre navrhnutá štruktúra môže aj výrazne dopomôcť ku komerčnej efektivite sídla (jednoduchosť a prehľadnosť štruktúry = vyšší konverzný pomer).

Prečo je dôležité investovať čas do návrhu štruktúry

Štruktúra sídla do značnej miery určuje ako bude vyzerať vnútorné prelinkovanie (interné odkazy) medzi jednotlivými podstránkami. Interné odkazy podobne ako externé odkazy prenášajú PageRank a vďaka tomu nimi vieme „manažovať“ jeho prerozdelenie na sídle.

Poznámka k interným odkazom:
V optimálnom prípade by mali interné odkazy posilňovať dôležité podstránky sídla (najčastejšie úvodnú stránku sídla, hlavné kategórie a následne podkategórie) a tým pomáhať k získaniu dobrých pozícií dôležitých stránok vo výsledkoch vyhľadávania Google. Vnútorné prelinkovanie má taktiež vplyv na rýchlosť a kvalitu indexácie sídla (má zabezpečiť aby Google našiel aj podstránky hlboko v štruktúre a aby nanovo indexoval dôležité stránky sídla čo najčastejšie).

Výhodou interných odkazov je, že ich máte absolútne pod kontrolou (pri externých odkazoch často nemáte vplyv napríklad na anchor text odkazu, alebo title parameter odkazu). Len pre pripomenutie – o tom ako by mali vyzerať spätné odkazy sme písali v článku Úvod do budovania spätných odkazov - základné tipy a triky.

Dobrá štruktúra sídla zabezpečí aj prehľadnosť a ľahkú orientáciu užívateľov na sídle, čo má pozitívny dopad na konverzný pomer sídla a teda na celkovú komerčnú úspešnosť.

Naopak, pri zle zvolenej štruktúre môžeme sídlu zo SEO hľadiska uškodiť. Napríklad nám môžu vznikať na sídle stránky, ktoré si budú vzájomne konkurovať pri rankovaní na jedno a to isté kľúčové slovo. O tom čomu sa treba pri návrhu štruktúry vyvarovať si ešte len povieme nižšie v článku.

Ako by mala vyzerať optimálna štruktúra webového sídla?

Z pohľadu SEO by optimálna štruktúra mala mať pyramídový tvar, tak ako ukazuje obrázok nižšie.

Obrázok: Ako by vo všeobecnosti mala vyzerať štruktúra sídla Približne takto by mala vyzerať optimálna štruktúra sídla

Dopracovať sa k pyramídovej štruktúre väčšinou nebýva žiaden problém. Osobne si myslím, že k inej sa viac-menej ani nedá dopracovať. Pozrite ale obrázok pyramídovej štruktúry nižšie a skúste sa na chvíľu zamyslieť. Je v nej jeden z najčastejších nedostatkov, ktorý sa dá nájsť na množstve sídiel. Vidíte ho?

Obrázok: Nájdete nedostatok v takto zostavenej štruktúre?Nájdete nedostatok v takto zostavenej štruktúre sídla?

Nedostatky, ktorých sa treba vyvarovať

Problém štruktúry na obrázku vyššie je nasledovný. Predstavte si, že užívateľ vyhľadá v Google slovo „tenisky“. Otázka je, ktorú stránku má Google v takomto prípade zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania? Má to byť stránka „Tenisky”, ktorá patrí pod kategóriu “Športové oblečenie pre mužov“ alebo stránka „Tenisky” patracia pod kategóriu “ Športové oblečenie pre ženy”, alebo tú, ktorá je v kategórii “ Športové oblečenie pre deti”?

Problém štuktúry na obrázku vyššie teda je, že rôzne stránky patriace pod rôzne kategórie si vzájomne konkurujú pri optimalizácii (a teda aj rankovaní) na jedno a to isté kľúčové slovo. Takejto situácii sa treba vyvarovať.

Nesprávne pomenové kategórieĎalším často videným neduhom je nesprávne pomenovávanie podkatégorií, ktoré sa nachádzajú hlbšie v štruktúre. Pozrite na obrázok vľavo. Máme hlavnú kategóriu “Tlačiarne”. V nej sú podkategórie “Atramentové” a “Laserové”. Na prvý pohľad je to celkom logické rozloženie, ale…

Najprv si treba uvedomiť, že na základe názvov kategórií sa štandardne generujú titulky stránok (meta-tag title), nadpisy H1 aj statické URL adresy (čo sú všetko dôležité ON-Page SEO faktory – najmä meta-tag title).

Zjednodušene môžeme povedať, že v drvivom počte prípadov je každá kategória (a podkategória a podpodkategória atď.) najlepšie optimalizovaná na svoj názov.

A tu je kameň úrazu. Podkategórie “Atramentové” a “Laserové” sa s veľkou pravdepodobnosťou nebudú rankovať pri vyhľadaní fráz “atramentové tlačiarne” a “laserové tlačiarne” tak dobre, ako by sa mohli. Respektíve sa pri vyhľadaní týchto fráz pravdepodobne zobrazí na vyššej pozícií hlavná kategória “tlačiarne” a nie správna podkategória, na ktorú chceme aby sa užívatel dostal. A to nechceme.

Ako správne nazývať kategórie a podkategórie

Hlavné kategórie by mali byť mali mať v názve iba relevantné broadové kľúčové slovo. Podkategórie by už mali mať v názve konkrétnejšiu kľúčovú frázu (ktorá bude obsahovať aj názov/kľúčové slovo nadradenej hlavnej kategórie). A čím hlbšie ideme do štruktúry, tým konkrétnejšie long-tail frázy by sa mali používať pri pomenovaní kategórií. Nižšie uvádzame príklad na našich tlačiarňach:

Obrázok: Ako by mohla vyzerať správna štruktúra pre tlačiarneSprávne pomenovávanie kategórií

Poďme sa ešte trochu zamyslieť. Majmä hlavnú kategóriu tlačiarne. Ako by som mal rozčleniť podkategórie? Pozrime na dve z mnohých možností (aby sme si to zjednodušili, povedzme, že budeme mať podkategórie maximálne druhej úrovne):

VARIANT A VARIANT B

Tlačiarne

  • Laserové tlačiarne
  • Atramentové tlačiarne
  • Multifunkčné tlačiarne

Tlačiarne

  • Tlačiarne Canon
  • Tlačiarne HP
  • Tlačiarne Samsung
  • Tlačiarne Lexmark

Oba varianty formálne spĺňajú požiadavky, ktoré sme si definovali vyššie. Ale, ktorý variant je zo SEO hľadiska lepší? Môžeme sa skúsiť pozrieť na vyhľadávanosti kľúčových slov. Použiť môžete náš nástroj Analýza konkurenčnosti kľúčových slov alebo Adwords Keyword Tool.

Po použití nástroja Analýza konkurenčnosti kľúčových slov dostaneme nasledovný výsledok:

Ukážka reportu z nástroja Analýzy konkurenčnosti kľúčových slov na Analytics.skVýsek z reportu nástroja Analýza konkurenčnosti kľúčových slov na Analytics.sk

Keď už poznáme priemerné vyhľadávanosti jednotlivých kľúčových slov, priraďme ich k našim dvom variantom.

VARIANT A VARIANT B

Tlačiarne

  • Laserové tlačiarne (480 vyhľadávaní)
  • Atramentové tlačiarne (180 vyhľadávaní)
  • Multifunkčné tlačiarne (210 vyhľadávaní)

spolu: 870 vyhľadávaní

Tlačiarne

  • Tlačiarne Canon (170 vyhľadávaní)
  • Tlačiarne HP (480 vyhľadávaní)
  • Tlačiarne Samsung (36 vyhľadávaní)
  • Tlačiarne Lexmark (22 vyhľadávaní)

spolu: 708 vyhľadávaní

Podkategórie vo variante A nám pokryjú spolu 870 vyhľadávaní. Podkategórie vo variante B nám pokryjú 708 vyhľadávaní. V tomto prípade sa výhodnejší javí Variant A.

Poznámka:
Pokiaľ používate Adwords Keyword Tool, tak pozerajte na výsledky presnú alebo frázovú zhodu kľúčového slova. V našom nástroji Analýza konkurenčnosti kľúčových slov používame presnú zhodu aj frázovú zhodu kľúčových slov – ale v obrázku sú zobrazené výsledky len pre presnú zhodu.

Niekedy je samozrejme lepšie nehľadieť len na vyhľadávanosti, ale aj na logiku štruktúry a hlavne prehľadnosť. Pri názvoch kategórií sa preto netreba báť robiť kompromisy. Radšej nepoužite najvyhľadávanejšie slová, pokiaľ by to znamenalo, že vám vznikne nelogický bordel.

Slovo na záver

Venujte príprave štruktúry čas. Pripravte si rôzne varianty a brainstormujte, ktorý asi bude najlepší ako pre vyhľadávače, tak pre reálnych návštevníkov. Snažte sa zabrániť tomu, aby si jednotlivé podstránky na sídle kvôli zlej štruktúre konkurovali pri rankovaní na jedno a to isté kľúčové slovo.

Nám sa pri príprave jednotlivých variánt a brainstormingoch osvedčilo používanie sticky-noteov, ktoré môžete odlepiť a prilepiť na inom mieste a takto presúvať kategórie a podkategórie hore-dole. Pri používaní sticky-notov sa do prípravy štruktúry môže ľahšie zapojiť aj viac osôb (v duchu hesla „viac hláv, viac rozumu“). Ale použiť môžete aj rôzne nástroje ako napríklad Balsamiq, Powermapper, prípadne MS Visio.

Obrázok: Návrh štruktúry pomocou sticky-noteov Štruktúra sa dobre navrhuje pomocou sticky-noteov

Veríme, že vám našich pár rád odporúčaní pomôže. Pokiaľ máte vlastné skúsenosti a finty ako sa popasovať s návrhom štruktúry, nenechajte si ich pre seba a šup s nimi do diskusie – potešíme sa ;]


Zaregistrujte sa a získajte ešte viac!

Bezplatnou registráciou získate možnosť kedykoľvek sa vrátiť k predchádzajúcim analýzam a porovnať ich s novými výsledkami.

Naviac získate možnosť porovnávať kvalitu SEO optimalizácie vášho sídla s ktorýmkoľvek z vašich konkurentov.

Registrovať sa